Přejít k hlavnímu obsahu

Dobrá vůle vs. mettā: Co zůstává, když vše ostatní selže

adžán jayasaró

Rozdíl mezi mettā a běžnou dobrou vůli vůči druhým spočívá v její nepodmíněné povaze. Dobrá vůle může být omezena chamtivostí, hněvem, domýšlivostí, předsudky: rasovými, kulturními nebo náboženskými. Může se zmenšovat a zcela zmizet, když nám druzí ubližují nebo nás děsí, způsobují bolest nebo představují hrozbu pro ty, které milujeme.

Mettā je něco zcela jiného. Pro zdůraznění tohoto bodu dal Buddha památný příklad:

"Bhikkhuové, i kdyby vám lupiči brutálně oddělovali úd po údu dvouruční pilou, ten, kdo by vůči nim dal vzniknout mysli s nenávistí, by nenásledoval mé učení. Proto byste se měli, bhikkhuové, cvičit takto: 'Naše mysl zůstane nedotčena a neproneseme žádná zlá slova; budeme prodlévat se soucitem pro jejich blaho, s myslí plnou mettā, bez vnitřní nenávisti. Budeme prodlévat prostupujíce je myslí prodchnutou mettā, hojnou, vznešenou, neměřitelnou, bez nepřátelství a bez zášti.'" (MN 21)

Adžán Džajasáro

(Ajahn Jayasāro)

7. 6. 2025, Yellow Page Teachings
Původní článek na Facebooku