Člověk-zvíře, člověk-buddha: Vnitřní evoluce podle Luang Pu Fan

Krátké učení od Luang Po Fan Adžara (Ajara) o sedmi druzích lidí:
Manussa-tiraččhanó (Člověk-zvíře):
Ačkoli mají lidskou podobu, jejich srdce je jako srdce zvířete. Jsou líní, jen jedí a spí, neprojevují úctu, nedodržují předpisy, nemeditují ani nekonají zásluhy. Po smrti se znovu narodí jako zvířata.
Manussa-pétó (Člověk-hladový duch):
Ačkoli mají lidskou podobu, jejich srdce je jako srdce hladového ducha. Jsou plní hněvu, násilí, pomstychtivosti a nenávisti. Po smrti se zrodí jako pétové (hladový duchové).
Manussa-niraje (Člověk-pekelná bytost):
Jejich srdce je jako peklo – temné, zneklidněné a spalované utrpením. Po smrti se zrodí v pekelných říších. Pokud se znovu narodí jako lidé, čekají je těžké útrapy, postižení nebo nemoci.
Manussa-dévó (Člověk-déva):
Mají božské srdce. Praktikují štědrost, dodržují morální zásady, meditují, projevují úctu a mají stud (hiri) a morální bázeň (ottappa). Jejich mysl je jasná a ctnostná. Po smrti se zrodí jako dévové.
Manussa-brahma (Člověk-brahma):
Jejich srdce spočívá v brahmavihárách (božských příbytcích). Jejich mysl je prostorná jako nebe, jemná a beztvará. Po smrti se zrodí jako brahmové.
Manussa-arahattó (Člověk-arahant):
Jejich srdce je jako srdce arahanta – prosté poskvrn, chtíče, nenávisti a zaslepenosti. Po smrti dosahují Nibbány a ukončují koloběh znovuzrozování.
Manussa-buddhó (Člověk-buddha):
Jejich srdce je jako srdce Buddhy. Ačkoli se narodili jako lidé jako my, dosáhnou vlastního osvícení (sajambhu) bez učitele, získají úplné poznání všech věcí, včetně minulých životů a osudu bytostí.
Luang Pu Fan uzavírá povzbuzením, abychom zkoumali vlastní srdce a zlepšovali se, místo abychom hleděli ven. Měli bychom pozorovat, který typ v současnosti ztělesňujeme, a pracovat na povznesení našich srdcí k vyšším stavům.