Lakota, lítost a zázrak mysli

Dhammapada, verš 2
Všemu co je, předchází mysl, mysl je základem, mysl je tvůrcem. Kdokoli hovoří či jedná s čistou myslí, toho následuje štěstí jako věrný stín.
Příběh o Matthakundalím (z komentáře k Dhammapadě)
Když Buddha pobýval v klášteře Džétavana v Sávatthí, pronesl tento verš s ohledem na mladého bráhmana jménem Matthakundalí. Jeho otec, Adinnapubbaka, byl velmi lakomý a nikdy nedával almužny. Zlaté šperky pro svého jediného syna si vyráběl sám, aby nemusel platit řemeslníkům. Když chlapec onemocněl, nezavolal žádného lékaře – a když si konečně uvědomil, že jeho syn umírá, nechal jej vynést na verandu, aby lidé přicházející k domu neviděli, jaký majetek vlastní.
Toho rána Buddha, vzešlý z hluboké meditace soucitu, spatřil ve své Síti poznání umírajícího Matthakundalího. Když pak se svými žáky šel do města na obchůzku s miskami, postavil se poblíž dveří Adinnapubbakova domu. Vyslal paprsek světla, aby přitáhl chlapcovu pozornost, protože ten byl obrácen směrem do domu. Matthakundalí spatřil Buddhu, a ačkoli byl slabý, v mysli v něho s oddaností uvěřil. To stačilo. Když zemřel s myslí obrácenou k Buddhovi, znovuzrodil se v dévovském světě Távatiṃsa.
Z tohoto nebeského příbytku pak mladý Matthakundalí, když viděl otce truchlit na pohřebišti, se mu zjevil ve své dřívější podobě. Řekl mu o svém znovuzrození v nebi Távatiṃsa a vybídl ho, aby pozval Buddhu na jídlo.
V domě Adinnapubbaky pak vyvstala otázka, zda je možné se znovuzrodit v nebi jen na základě vnitřní víry v Buddhu – bez dávání almužen nebo dodržování morálních předpisů. Buddha tedy způsobil, aby se Matthakundalí ukázal v plné nebeské nádheře. Ten pak dosvědčil, že pouze svou oddaností v mysli dosáhl takové slávy.
Na to Buddha pronesl verš:
Manópubbangamá dhammá
manóséṭṭhá manómajá
manasá čé pasannéna
bhásati vá karóti vá
tató naṃ sukhamanvéti
čhájá va anapájiní.
Překlad:
Všemu co je, předchází mysl, mysl je základem, mysl je tvůrcem. Kdokoli hovoří či jedná s čistou myslí, toho následuje štěstí jako věrný stín.
Na konci tohoto učení dosáhli Matthakundalí i jeho otec Adinnapubbaka stezky a plodu sótápanna (vstup do proudu). Adinnapubbaka následně daroval téměř veškerý svůj majetek pro šíření Buddhova učení.
